Spørsmål:
Hei! Jeg var gravid, men spontanaborterte i uke 8. Jeg fikk først litt blod mens jeg var på do, og var til UL som viste et hjerte som banket. To dager etterpå begynte jeg å blø mer etter en skitur, og dette var brunlig. Deretter blødde jeg kontinuerlig i 1 1/2 dag før jeg aborterte. Bør jeg ta en UL for å se om alle fosterrester er borte? Jeg har en friskt barn på to år, men før jeg fikk henne aborterte jeg i uke 11 (missed abortion). Jeg har veldig lyst til å bli gravid igjen, men gruer meg samtidig veldig til den usikkerheten jeg vet det vil bringe med seg. Mitt spørsmål er om jeg kan/bør utredes noe med tanke på de gjentatte abortene? Er det også noe jeg bør unngå utover alkohol, røyk, piller osv? Bør jeg unngå å trene, og å bære (vanskelig med en to-åring)? Har til nå levd normalt under graviditetene. Tusen takk for hjelpen!

Svar:
Det gjør veldig vondt å miste barn, også som små foster, men som jeg har sagt og skrevet så mange ganger før, hører dette også med til kvinners liv.
Det er også oftest en grunn til at svangerskapet avslutter seg selv.
I forhold til utredning tilbys det til kvinner som har opplevet tre spontan aborter. Heldigvis for deg har du ikke opplevet det. Og så godt at du har din to åring!
Nei, det er ikke noe man kan gjøre annet enn å leve sundt med godt kosthold, vitaminer, frisk luft og mosjon.
Du kan trene,bære barnet ditt og leve som normalt (som du har gjort).
Venter du på en mensblødning vil livmorslimhinnen avstøtes og bygge seg fin og frodig opp igjen, - klar til å ta i mot et befruktet egg.
Det er en flott tid vi går i møte med uteliv og mye god sol som kan stimulere hormonproduksjonen (ikke bruk solbriller).
Forstår at dette koster mye. Kvinner bør derfor tenke seg godt om før de går i gang med et nytt svangerskap, og kjenne om man er psykisk klar. Om du fortsatt er ung kan du også tillate deg å bruke litt tid.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.