Spørsmål:
Hei! Jeg har fått fjernet hormonspiralen fordi vi ønsker oss ett barn til. Jeg har ikke hatt menstruasjon i de siste 3 årene jeg har hatt spiralen, så hvordan skal jeg event vite dersom jeg har eggløsning nå? Er det bare å vente på første mens?

Svar:
Ja det er det. Hormonspiralen påvirker ikke den naturlige "feed-back" mekanisen  i kroppen, og vil således ikke kunne påvirke din normale menssyklus. Grunnen til at mange kvinner ikke får mens når de bruker denne form for prevensjon er at slimhinnen i livmoren ikke vokser.(Det gjør den uten prevensjon. Hver mnd. voker den og gjør seg klar til å ta i mot et befruktet egg.) Av samme grunn er det ingen slimhinne å støte ut som en mensblødning.
Er du heldig får du kanskje ikke mens engang? Kommer eggløsning rett etter uttak og du befruktes, vil det ikke bli en mensblødning.
Lykke til med spennende tider!
Hislen Monica.