Spørsmål:
Hei! Hadde et haste keisersnitt i uke 35 i januar pga svangerskapsforgiftning. Viste seg da at lengden navlestrengen også var for kort, den var bare 30cm. Har lyst på en til og lurer på hvor lenge man må vente. Og kan det samme skje igjen? Gutten vår var dysmatur itillegg til prematur. Så vi var en stund på kuvøse avdelingen, men nå går alt veldig bra. Fikk lite forklaring på sykehuset og nå har vi flyttet så jeg vet ikke helt hvem jeg skal spørre. På forhånd takk:)

Svar:
Svar: Det er ikke retningslinjer for hvor lenge man skal anbefale kvinner ”å vente”, men tid er som regel god medisin for det meste. Svangerskapsforgiftning er en sykdom som vi enda ikke kjenner grunnen til. Det utvikles i 5-10% av alle svangerskap. Den er vanligere hos førstegangsgravide enn ved senere graviditeter. Vi vet at dersom kvinner på forhånd har høyt blodtrykk, nyreproblemer eller sukkersyke, er det økt sjanse for svangerskapsforgiftning. Det kan nok skje igjen, men sjansen er heldigvis ikke så stor. Av 100 kvinner som har svangerskapsforgiftning ved første svangerskap, vil bare 5 få det igjen neste gang dersom alt normaliserer seg greit i tiden etter fødselen.
Du bør huske på at høye inntak av sukker i løpet av svangerskapet vil tre til firedoble risikoen for å få svangerskapsforgiftning. En norsk studie viste at èn av ti gravide hadde et farlig høyt sukkerinntak, først og fremst ved at de drakk mye brus.
Lengden på navlesnor vil kunne variere fra svangerskap til svangerskap og hadde nok trolig ingenting å gjøre med svangerskapsforgiftningen. Det går godt an og ta kontakt med jordmor/fastlegen der du nå har flyttet for å diskutere dette nærmere .
Hilsen Monica