Spørsmål:
Hei. Vi prøver å bli gravide,men jeg har ikke fått mensen tilbake etter at minstejenta kom til verden.Hun er nå mnd. Hvor lang tid kan det ta? Er det noe det går an å gjøre for å komme inn i syklus igjen?

Svar:
Alderen på minstejenta er dessverre ikke kommet med, men om du fortsatt ammner henne kan det være en grunn til at mensen ikke er tilbake. Er hun mindre enn 9-10 -12 mnd. vil det være trist om du sluttet med ammingen til fordel for en ny graviditet.
Er det flere mnd. siden du sluttet med amming og mensen fortsatt ikke er tilbake kan du ta det opp med legen din. Det finnnes tbl. som kan stimulere eggløsning, men det er mulig dette kun administreres fra en gynekolog.
Om du hadde urelgelmessig mens syklus før du fødte kan det være årsaken.
Akupunktur kan også være et godt behandlingsalternativ. Sørg for å finne en akupunktør som er medlem i NAFO.
Lykke til!
Hilsen Monica.