Spørsmål:
Hei Jeg er en kvinne på 29 år, som er den heldige mamma til tre nydelige jenter. Jeg og mannen min har veldig lyst til å få flere barn, men det er et problem som hindrer oss. Jeg er så redd for å skulle føde en gang til at jeg kaldsvetter, blir svimmel og kvalm bare ved tanken. Alle mine tre fødsler har forløpt normalt. Men da jeg fødte minste jenta, for fem år siden, gikk det alt for fort. Fra jeg våknet med kraftige rier til hun var vel ute gikk det 58 minutter. Jeg fødte ved fødestuen som ligger 20 min kjøring fra der vi bor. Vi rakk så vidt innom dørene før pressriene begyndte for alvor. Hun ble sittende fast ved skuldrene i det som føltes som en evighet, men jordmoren fikk vrikket henne ut til slutt. Jeg revnet stygt, men ikke så ille at det ikke kunne bli fikset av jormoren. Vi bor i utkantstrøk og har 2,5 t til nærmeste sykehus/fødeavdeling. Tror kanskje jeg er redd for hva som skjer hvis fødselen ikke går som den skal. Hvis alt går like fort som sist, men et eller annet går helt feil - hva skjer da? Hvordan skal jeg ta tak i frykten min og hvem kan jeg henvende meg til? Venter på svar:-)

Svar:
Du bør henvende deg til fødeavdelingen der du skal føde og spørre om de har et tilbud til kvinner med "fødeangst". Om ikke de har et slikt tilbud bør de kunne henvise deg videre.
Det er også viktig at du får snakket om alternative løsninger for hvor du kan være før fødsel, siden du har så lang vei til fødeavd.
Evt. om det er muligheter for å sette igang fødselen før terminen.
Lykke til! Det er flott med en hel flokk.
Hilsen Monica.