Spørsmål:
Hei! Er 38 år og ønsker å bli gravid, 18 år siden sist... Går på hormonspiral, og skal ta den ut i begynnelsen av desember. Bør jeg vente en stund før vi prøver å bli gravid? Er litt redd for at det skal sitte hormoner igjen i kroppen og at det kan være skadelig isåfall. Er det ellers noe jeg bør være ekstra obs på siden jeg er en godt voksen dame?

Svar:
Når spiralen fjernes forsvinner også hormonene. Det er svært liten dose gestagen( kvinnelig hormon) som avgis daglig. Det opphopes ikke i kroppen.
Mens noen kvinner velger å ha en mens før de prøver opplever andre å bli gravide alt før neste mens kommer etter at spiralen er fjernet.
Ellers bør du ta B-vit. folat en mnd. før du planlegger svangerskap.
Ingen røyk og alkohol bør være en selvfølge for dere begge.
Det samme er sundt levesett og rikelig med mosjon.
Du vil også p.g.a. alder få tilbud om genetisk veiledning. Dette får du info om på første svangerskaps kontroll.
Lykke til!
Hilsen Monica.