Spørsmål:
Hei. Jeg har fått satt inn hormonspiral for snart 2 år siden... etter første svangerskapet... Jeg og mannen min har begynt å tenke på barn nr 2, så jeg lurer på om det "kan" ta langt tid til man blir gravid etter å hormonspiral? Synes du forresten det er lurt å vente med å orøve å få baby nå som svineinfluensa har begynt å herje?? Håper du har mulighet å svare meg.. Mvh RR

Svar:
Jeg har dessverre ikke tall på hvor langt tid det tar og vet ikke om det er gjort us på det heller, men min erfraing er at dette ikke er noe kvinner sliter med.
Hormonspiralen avgir svært liten døgndose med hormoner som forøvrig forvinner ut av kroppen når spiralen er fjernet. Jeg kan sålede ikke tro at den på noen måte kan påvirke mulighet for ny graviditet.
I forhold til planlagt graviditet og svineinfluensa har du en mulighet til vaksinere deg først og planlegge svangerskap i etterkant.
Lykke til!
Hilsen Monica.