Spørsmål:
Hei.. Jeg fikk satt inn en hormonspiral i sommer. Hadde siste mens i november, og i den siste 1/2 mnd har jeg vært mye kvalm,trøtt, øme bryst, mens smerter. kan jeg ha blitt gravid, eller har spiralen ramlet ut, uten at jeg har merket det.. Går rundt og er redd, har tre barn fra før og ønsker meg egentlig ikke flere barn..

Svar:
Den enkleste måten å finne det ut på er å ta en gravitest.
Hormonspiralen er den sikreste prevensjonen vi har. Er den på plass er det liten sjanse for gravidtet. Man bør kjenne etter trådene selv, evt. få dette sjekket hos jordmor/fastlegen om man ikke kjenner dem.Det er nok liten sjanse for at spiralen faller ut av seg selv, uten at du har hatt ubehag og mens smerter i forkant (forutsatt at den er satt inn i selve livmorhulen)
Mange som bruker hormorspiral opplever at mensen blir helt borte. Det er helt normalt og betyr ikke at man  er gravid.
Hilsen Monica.