Spørsmål:
Hei. Jeg og samboeren min er begge 22 og 23 år. Vi har forsøkt i over 2 år å bli gravid. Vi forsøker hver måned hvor vi venter på eggløsning for så å vente spent på om det ble resultat denne gang.Vi har hele tiden hatt et avslappet forhold til dette og tenkt at det kommer når det komme. Men nå begynnerdet å bli litt vanskelig fordi vi ønsker oss barn så sterkt. Har vært til rutine undersøkelse hos gynekolog for 1 år siden, hun tok ultralyd og sa at alt så normalt ut. Hun skrev ut en resept på pergo, som jeg aldrig begynnte på . Jeg ønsker ikke å gå på pergo når ikke jeg vet hva som er galt. Jeg tror at jeg har eggløsning fordi det virker sånn på kroppen og fordi eggløsningstestene gir utslag på eggløsning.Nå har jeg bestilt lege time. Aner ikke hva jeg skal si til legen min og så lurer jeg på om det er nødvendig at samboeren min bestiller legetime til seg ? -En lei seg Bertina

Svar:
Så trist at det ikke har skjedde noe enda. Heldigvis er dere unge, ja til og med svært unge og har både tid og alder på deres side.
Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan dere blir møtt siden dere er så unge. Dere har imidlertid forøkt i over 2år og har således et godt kort på hånden.
Jeg vil foreslå at dere går sammen til din legetime og forklarer hvor mye dette betyr dere. Ikke være beskjedne, legen er det for å hjelpe dere og gi råd.
Skal kvinnen utredes må selvfølgelig også mannen med i prosessen.
Livskraftige sædceller er en nødvendighet for befruktning.
Håper dere får en god sommer!
Hilsen Monica.