Spørsmål:
Hei. Jeg er en jente på 20 år som planlegger å bli gravid. For første gang! Så dette føler jeg er en skam av et spørsmål! Blir bare flau av å tenke på det. Vet ikke hvem jeg skal snakke med... når det gjelder "usikkerhet" ang graviditet. Jeg tørr ikke spøre typen min om ting og tang. For da blir jeg redd han kanskje utsetter planen fram til jeg er mer "sikker og klar". Så her kommer det flaueste og teiteste spørsmålet man har hørt fra en 20åring. Dagene etter utfangelsen, skal man da bare bruke kondom istede for p-piller? (som jeg bruker nå) Eller hva? Har også et annet spm.. Vi ønsker oss så ille en liten rampe"jente". Noe tips for å oppfylle drømmen? Ønsker svar så fort som mulig..

Svar:
Det er flott å kunne planlegge et svangerskap. Det betyr at man kan få et svært godt utgangspunkt med hensyn til hvordan man lever og hva man spiser og drikker( eks. ikke røyk og alkohol). Dessuten at begge er enige og klare for den store avgjørelsen.
Ønsker man seg barn er første trinn og slutte med prevensjon som ikke brukes mer i svangerskapet. Det starter man først med etter at barnet er født og man er klar for å gjennoppta sexlivet.
Selv om dere nå går inn for å få barn kan man ikke vite eksakt når unfangelsen skjer. Det er det som gjør det så spennende!
Planlegger du graviditet, må du starte med Folat som du kjøper på apotek og ta en tablett daglig en mnd. før dere aktivt går inn for saken, og fortsette til ca. 3 mnd. ut i svangerskapet.
Lykke til!
Hilsen Monica.