Spørsmål:
Min mann har en alvorlig sykdom (ME), og denne sykdommen er arvelig. Jeg ønsker ikke at barnet vårt skal arve denne sykdommen, men jeg mistenker at det ikke er lett å adoptere når den ene parten er syk. Derfor vurderer jeg sæddonasjon, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Hva er kravene for å kunne få en slik donasjon? Får man vite hvem som er faren til barnet, eller holdes dette hemmelig. Kan man stille krav til feks øyefarge ect på faren? Tulla

Svar:
Jeg kjenner dessverre ikke til alle detaljer, men vil råde deg til å ta det opp med fastlegen din og få en henvisning videre til sykehuset der det utføres.
Du /dere får ikke vite hvem som donerer sæden, men de forsøker å se etter likhetstrekk med din partner, f.eks øyefrage.
Noen kvinner velger å reise til Mammastork i Danmark og få sæd der. Dette er i privat regi, og du behøver ikke henvisning fra legen din.
Lykke til! Dette er en flott mulighet.
Hilsen Monica.