Spørsmål:
Hei Jeg er en dame på 36 år og jeg og min samboer har lyst på et barn til. Jeg har to fra før fra et annet forhold men dette blir hans første. Men jeg plages av tanken om at jeg begynner og bli for gammel..tenker på at sjansen for at det skal være noe med barnet når man begynner å trekke på årene blir større. Hvordan er det egentlig med dette? Er sjansen større for at vi skal få et barn med handikap eller noe annet siden jeg er såpass voksen som jeg er nå? Eller er dette bare tullete tanker? Har så lyst på et barn til og føler meg veldig klar for dette, samtidig som jeg føler den biologiske klokken tikke...

Svar:
Det er helt riktig at kvinnens alder spiller en viss rolle når det gjelder å få friske barn. Man tror at det skyldes at alle eggene til kvinner har ligget klar fra fosterlivet. Det betyr at det egget som modnes når kvinnen fylles 40 år, egentlig er enda litt eldre.
Risikoen for å få barn med kromosomfeil øker gradvis med økende alder, og begynner å akselerer i slutten av 30 årene. Ved 38 års alder er risikoen for fødsel av et levende barn med kormosomfeil ca. 1%. Det betyr altså et 99% av 38-åringer IKKE har noen kromosomfeil. Likevel tilbys fostervannsprøve til alle kvinner som kommer til å være 38år eller mer ved termin. (I de andre nordiske landene går grensen ved 35 år)
Risiko for levendefødt barn med kromosomavik(hvis ikke svangerskapet avbrytes etter diagnostikk)
mors alder omtrentlig risiko
22 år 1 per 500 barn
30 år 1 per 400 barn
35 år 1 per 200 barn
40 år 1 per 65 barn
Mannnes alder kan også ha betyning selv om han jo stadig produserer nye sædceller gjennom hele livet. Men cellene som produserer dem har han hatt fra de ble dannet i fosterlivet.
Det skjer f.eks litt oftere forandringer i arvestoffet i sædcellene ettersom mannen blir eldre. Det kan føre til at arvelig sykdom en sjelden gang kan oppstå hos barnets hans, for aller første gag i slekten.
Lykke til med viktig avgjørelse.
Hilsen Monica.