Spørsmål:
Vi har nå planer om nr to og kunne derfor godt tenke oss ei jente siden vi har en liten gutt og bare ønsker oss to barn. Men er det noe vi kan gjøre for og påvirke barnets kjønn? Har hørt at jentesæden svømmer senere men lever lenger enn gutte sæden og at det derfor er gunstig og ha samleie noen dager før eggløsning, stemmer dette? Vi blir selvsagt overlykkelige om vi får en liten gutt til;)

Svar:
Jeg kjenner ikke til vitenskapelige kontrollerete studier og tror det vil være svært vanskelig å utføre det også.
Sædcellenes x eller y kromosom er ansvarlig for barnet kjønn. Er er vanskelig å forestille seg at sædceller med med xx kormosomer skal bevege seg langsommere enn de som inneholder xy?
Det er heldigvis fortsatt en del områder vi ikke kan påvike, eller kan vi?
Det er så spennende og flott å ønske seg og planlegge et lite barn igjen. Lykke til med neste.
Hilsen Monica.