Spørsmål:
Det finnes vel ingen fasitsvar, men etter gjentagende MA,SA og et sv.skap som endte i uke 27(dette var IVF), sitter jeg fremdeles tomhendt tilbake. Ønsker så inderlig en attpåklatt. Har barn fra før, det yngste 15 år. Jeg er 42, og har det nå travelt. Trenger et innspill, hvor lenge skal jeg prøve? Hvor går den etiske, om det finnes noen, grensa? Hva synes du som jordmor at ei "gammal kjærring" som meg forsøker IVF en gang til??

Svar:
Kjære deg!
Vi  skal ikke gå lang tilbake i tid før kvinner (også i Norge) fikk barn helt frem til de stoppet å menstruere. Med tilgjengelig og sikker prevensjon er vi kommet i en tid der kvinner av og til venter for lenge med å få barn og glemmer sin biologiske klokke som tikker sakte men sikkert.............
Slik jeg ser det er du aldeles ikke en gammel kjærring. Med barn fra før av har du et flott tilbud med søsken og erfaring som mor. Men det aller viktigste er kanskje ditt store ønske om enda et barn. Jeg kan ikke tenke med et bedre utgangspunkt enn å være så ønsket.
Jeg ønsker deg alt godt og håper du vil lykkes!
Hilsen Monica.