Spørsmål:
Er det galt om være gravid som 16 åring?, når du har tillatelse fra foreldre. Får du like råd og like mye hjelp som alle andre?

Svar:
Alle gravide får like mye råd og hjelp uansett alder.
Jeg kan ikke uttale med om det er galt eller riktig, men tillater meg å si det er unødvendig for unge jenter/kvinner å bli gravide i 2007 når vi har gå god tilgang på prevensjon.
Vi lever i en tid der vi kan gjøre valg; om vi vil ha barn, når vi ønsker å få dem, med hvem os.v.
Det vil si at vi kan planlegge livet vårt og få det nærmest som vi ønsker.
Når man er 16 år kan man kanskje føle seg som voksen. I vår kultur der krav og forventninger til livet er mange og store, starter "voksen livet" sent. Mange velger å få barn først når de nærmer seg 30 år nettopp fordi de ønsker å ha utdaning, jobb og en trygg tilværelse før barnet kommer.
Det er svært krevende og et stort ansvar å ha barn! Man trenger å kunne ta ansvar for eget liv, før man skal ta ansvar for et annet lite liv.
Jeg unner deg mange år med frihet til å gjøre gode og riktige valg. Skaffe deg utdanning, få en jobb du kan trives med, være selvstendig og vite at du kan klare deg og ta ansvar for et lite menneske som også fortjener det beste.
Ønsker deg alt godt og en fin ungdomstid!
Hilsen Monica.