Spørsmål:
Hei, vi har prøvd nå i over 2 år å bli gravide. Har klart det noen ganger også, men bare mistet, hvorav den ene var dødfødsel. Mistet siste gangen om mandagen 15. september. Pratet med min mor om dette, og hun sa noe som skremte meg. Min mormor mistet også mange ganger, og hver gang var det en gutt. Hun kunne ikke bære fram gutter. Min dødfødsel, var en gutt. Går det virkelig an å ikke kunne bære fram et spesielt kjønn? Min mor sa også det at man kunne se forskjell på jente-egg og gutte-egg. Og at man kan ta ut et jente-egg, befrukte det, og sette det inn igjen. Kan man virkelgi gjøre det? Syns selv at dette hørtes litt rart ut. Jeg har et barn fra før, og det er jente. Så jeg vet jeg kan bli gravid. Og mannen min har testet sæden, som var helt utmerket.

Svar:
Det er trist å høre om hva du/dere har opplevet. Det er imidlertid ikke riktig det din mor sier. Egget er kun et egg med sine to x-kormosomer, inntil det befruktes enten av en sædcelle som har med seg et y-kromosom som blir gutt (xy), eller et x-kromosom som blir jente (xx).
Det er nok heller ikke slik at kvinner bare kan bære frem et kjønn.
Par som aborterer tre ganger etter hverandre vil bli fulgt opp og få videre undersøkelser og kontroller ved gynekologisk avdeling.
Håper dere lykkes igjen.
Lykke til!
Hilsen Monica.