Spørsmål:
Hei. Jeg har ei datter på 10 mnd., og begynner å tenke på nr to. Vurderer å slutte på p-pillen i september. Er det noe jeg bør gjøre for å forberede denne tiden fram til høsten? Har begynt å ta folat. Førstemann var ikke planlagt, så jeg vil være "forbered" denne gangen.

Svar:
Så flott  utgangspunkt for et nytt svangerskap.
Det viktigste er hvordan du/dere lever. Husk at det også gjelder partneren din.
Variert og næringsrikt kosthold laget på friske produkter, daglig mosjon, frisk luft og stresse ned. Minus røyk og alkohol, piller eller andre stoffer som kan være fosterskadelige.
Siden det ikke er så lang tid siden du fikk barn er det viktig at du tar vare på kroppen din og gjennvinner styrke. Bekkenbunn, mage og rygg er særlig utsatt.
Lykke til! Det er så fantastisk og ønske seg og planlegge et nytt lite barn igjen.
Hilsen Monica.