Spørsmål:
Hei Jeg ble for litt over 3 uker siden operert pga extrauterint svangerskap. Jeg ble operert med kikkhulskirurgi så sårene er ikke så store, men det ble 4 hull på magen. Hvor lenge er det vanlig å ha ømhet i området etter operasjonen? Jeg er spesielt øm i perioder der egglederen ble fjernet. Når kan man forvente mens etter en slik operasjon? De fjernet kun egglederen og lot kroppen rydde opp selv. Så jeg blødde i nesten 14 dager etter inngrepet, enkelte dager veldig mye.

Svar:
Jeg skulle gjerne gitt deg gode svar, men dette er litt utenfor en jordmors fagfelt. Jeg komme likevel med noen betraktninger. Det er generelt vanskelig å gi svar som alle kan kjenne seg igjen i. Kvinner er forskjellige, og kvinnekropper reagerer forskjellig. Ømhet og ubehag etter inngrep kan vare en stund.
Et godt råd for ubehag/smerter er å være i bevegelse for å få i gang blodsirkulasjon og muskulatur.
Med hensyn til mens varierer det også fra å dukke opp neste mnd. - 6 uker. Har mensen vært urelgelmessig før dette skjedde, fortsetter den ofte å være slik.
God bedring!
Hilsen Monica.