Spørsmål:
Hei. Jeg har veldi lyst på barn. Men er jeg for ung ? jeg er 15 år og har vært med en gutt i 3 år nå. Han er 19 år,og han er veldig omtenksom og omsorgsfull. Vi bor i egen leilihet, og har helt grei inntekt. Jeg er så usikker. Kan du hjelpe meg ?

Svar:
Siden du spør meg for du et ærlig personlig svar: Ja,- du er alt for ung!
Jeg synes faktisk det er flott med unge mødre, men 15 åringer skal ikke få barn.
Man kan føle seg veldig voksen som 15 åring, men når man blir f.eks 20 vil man se tilbake, tenke og forstå hvor lite voksen man egntlig var.
Et barn trenger voksne ansvarsfulle foreldre som kan sette egne behov tilside. Det kan se veldig koselig ut med en liten baby i armene, men det er ikke få mennesker jeg kjenner som har fått sitt livs store sjokk når de erfarte hvor slitsomt det virkelig var å få barn.
Det er en 24 t jobb uten helgefri. Koster mye penger. Barn vokser og skal oppdras hverdag. En tøff jobb som mange ikke orker å gjøre ordentlig. En sinna to åring som ikke får viljen sin er ikke like søt som en rolig fornøyd baby.
Skal barn få være barn, må de voksne være voksne.
Du trenger mange år til for deg selv. Til skole og utdanning. Nyt ungdomstiden med frihet, dans, morro og forelskelser.
Vær nøye med valg av partner den dagen du bestemmer deg for å få barn.(Dessverre ryker mange forhold)
Du har ikke dårlig tid!
Lykk til med spennende år.
Hilsen Monica.