Spørsmål:
Jeg fødte en jente i august... både svangerskap og fødsel gikk veldig bra. Å nå tenke vi på å lage en liten en til! men er dette alt for tidlig?

Svar:
Du skriver ingenting om din alder. Er du i slutten av din fertile fase vil saken være annerledes enn om du er ung og har årene foran deg.
Er du ung vil jeg spørre ; hvorfor slik hastverk?
Barnet ditt er bare noen mnd. gammel. Kroppen din har ikke gjennvunnet sin styrke. Du ammer og gir av deg til barnet både fysisk og psyksisk. Kanskje har ikke parforholdet "normalisert" seg heller. Det skjer store forandringer når man går fra to til å bli tre og får andre roller.
Det lille barnet vil kreve mye mer av dere enn hva hun gjør akkuart nå. De første mnd. er slitsomme på sin måte, men ofte er spebarn rolige om de får nok mat og ikke er syke første del av livet sitt.
Som du kanskje kan lese melom linjene vil jeg personlig råde deg til å vente litt.
Svangerskap, fødsel og amming tapper kvinnekroppen for energi. Det er imidlertid en helt normal del av kvinnelivet. Hvor normalt og bra det er for kvinnekroppen å få barn tett er en anne sak. Ser vi til primitive kulturer som lever på en annen måte enn oss er det ofte 3-4 år mellom hver barn.
Nyt dagene og tiden med den lille datteren din. Det er spennende å oppdage et nytt menneske. Det krever at du/dere er tilstede har tid og overskudd. Det vil hun trenge av dere i mange år fremover.
Lykke til med viktige valg!
Hilsen Monica.