Spørsmål:
Hei. Vi ønsker svært gjerne å bli gravid igjen. Har en nydelig datter på 2 år fra før. jeg har nettopp sluttet på p-pillen(midt i brettet) jeg har utsett mensen i 3 perioder i strekk grunnet ferie og reiser, så nå når jeg sluttet så fikk jeg en blødning.. Er det mensen eller er det kun pga av jeg har utsett mensen og sluttet nå på pillen?? Og hvordan er det med eggløsning da?? Må vi vente lenge på at den skal bli "til riktig tid" igjen?

Svar:
Mens blødning er livmorslimhinnen som utstøtes en gang pr. mnd. (når egget ikke er blitt befruktet.) Det er det samme som skjer nå som du har sluttet med pillene.
Kvinnekroppen er helt unik og gir oss mange sjanser for hver mnd. bygges slimhinnen opp i livmoren for å kunne ta i mot et befruktet egg.
Ved p-pille bruk byges det også opp litt slimhinne, selv om det ikke skal skje befruktning. Denne avstøes i den pille frie uken.
Etter blødningen er forhåpentligvis kroppen din klar igjen og starter med å gjøre slimhinnen blodrik, nettopp for gi et befruktet egg de beste vekst betingelser.
Lykke til!
Hilsen Monica.