Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har nå i fem måneder vært uten prevensjon. Når jeg sjekker eggeløsningstester hver måned får jeg aldri positive svar. Har prøvd ulike merker/leverandører. Ser aldri to helt klare streker, men får alltid opp en svak strek ved siden av den som alltid er der, ca dag 10 og 11 i syklusen. Har jeg ikke eggløsning eller er det variasjoner på hvor sterkt testene fremkommer? Hilsen bekymret

Svar:
Inntil det motsatte er bevist vil jeg tolke det som om du ikke har hatt eggløsning, men jeg har dessverre ingen erfaring i  bruk av eggløsningstester.
Det er ikke uvanlig med en og annen syklus uten eggløsning.
Du kan spørre på apoteket eller ta direkte kontakt med produsenten om dette fortsetter, for å høre om hvordan svaret skal tolkes.
Kanskje du skal ta kontakt med legen din også for evt. å få en henvisning til en gynekolog?
Om du ikke har alderen på din side, kan det være lurt å komme igang med en utredning.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.