Spørsmål:
Hei! Takk for mange gode svar! Jeg leser i et svar fra deg at når man bare har én partner, så trenger man ikke screening hvert 3. år. Er dette denne celleprøven fra livmorhalsen for å evt. oppdage livmorhalskreft tidlig?

Svar:
Ja det er det. Denne kreft typen er forårsaket av et condylomvirus som bare overføres ved seksuell aktivitet. Når kvinnens partner heller ikke har hatt andre partnere enn henne kan det heller ikke oppstå smitte.
Det betyr altså ikke at kvinner med en partner ikke trenger testing 3. hvert år.
Mange sexpartnere uten kondom bruk, særlig i ung alder disponerer for smitte. Slimhinnen i unge kvinners underliv er mer sårbar enn senere i livet.
Det er med andre ord god grunn for å ta vare på unge jenter/døtre med omsorg, informasjon og evt. vaksinering.
Kvinner bør læres til å ta godt vare på seg selv og vite at valg som tas/ikke tas kan få store følger. Tenk bare på Chlamydia infeksjoner og infertilitet p.g.a. tette eggledere.
Det meste i livet har sin pris.............................
Hilsen Monica.