Spørsmål:
Hei. Min samboer og jeg skal gifte oss til sommeren, i slutten av juni. Vi begynner i tillegg å bli klare for å prøve og få barn. Jeg har gått på p-piller i ca 6-7 år fram til nå. Vi ønsker oss veldig et "vårbarn", da vi synes våren er en utrolig deilig tid på året. Dette betyr at vi må begynne med "prøvinga" nå (før bryllupet), da vi ikke vet helt hvor lang tid det vil gå før jeg eventuelt blir gravid. I den forbindelse har jeg følgende spørsmål: Hvis jeg blir gravid før bryllupet, hvor lang tid går det før det syns? Både av hensyn til usikkerhet (at det ikke vil ha gått 12 uker innen bryllupet) og av hensyn til brudekjolen som allerede henger klar (ferdig sydd etter kroppen min i dag), hadde det vært en fordel om graviditeten ikke syns den dagen. Det er vel kanskje ulikt fra person til person hvor lang tid det tar før det syns, så jeg kan si følgende om meg selv: Jeg er omtrent 165 cm lang og veier om lag 53 kg. Jeg er 25 år gammel. Håper på positivt svar. Mvh, Ida

Svar:
Så hyggelig med sommerbryllup og så spennende å planlegge svangerskap.
Det er som du selv sier stor variasjon, men de fleste blir ofte overrasket over hvor raskt brystene vokser. Om kjolen ikke skulle passe tror jeg nettopp det kan bli akkurat over det partiet. Det er også noe som de som kjenner deg godt vil legge merke til. Men betyr det så mye da?
Et nettopp påbegynt svangerskap  og bryllup må da være toppen av lykke spør du meg.
Lykke til med alle forberedelser. Ikke glem Folat.
Hilsen Monica.