Spørsmål:
Hei. Jeg har hatt ubeskyttet sex med partneren min i snart 2år, forrige partner i 3år, men enda ingen resultater. Jeg er 24 år å har tidligere brukt rus som hasj, men dette er ett tilbakelagt kapittel. I det siste har jeg tatt eggløsningstester for å få det til å klaffe, men eggløsningstesten blir aldri positiv. Har regelmessig mens, og gynokologen min sier ingenting feiler meg. Hvorfor blir jeg ikke gravid? Noe jeg kan gjøre for å øke sjansene?

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med gynekologen du bruker og fortelle om eggløsningstestene. Eggløsning er en foutsetning for å bli gravid. Dernest må det være svømmedyktige, friske og mange nok sædceller til stede.
Du er heldigvis ung, men om du har vært ufrivillig barnløs i 5år bør du vel kunne spørre om mulightene for en utreding av dere som par.
Om du ønsker det kan akupunktur være en god alternativ behandlingsform, også under en evt. utredning. Sørg for å finne en akupunktør som er medlem av NAFO.
Håper du lykkes!
Hilsen Monica.