Spørsmål:
Hei. Min partner og meg har prøvd å bli gravide i 8 mnd. nå uten hell. Da jeg var 18 år fikk jeg påvist Hirsutisme og jeg fikk pillen Diane. Den hjalp ikke mot verken uønsket hårvekst eller andre ting. Nå er jeg 38. Kan Hirsutisme gjøre det å bli gravid vanskelig? Kan Hirsutisme sammenlignes med PCO el. PCOS? Jeg har vært gravid en gang før, da jeg var 36 år, men måtte dessverre ta det bort. Er det på tide at jeg tar kontakt med lege? Hvordan går jeg frem, via fastlege eller kan jeg best. direkte hos Gyn. selv? Håper på raskt svar!

Svar:
Svar: Ofte kan det være flere årsaker til at man ikke lykkes med å bli gravid. Det er riktig at det kan finnes økt behåring ved PCOS (Poly Cystisk Ovarialt Syndrom = en samling symptomer som har å gjøre med mange cyster på eggstokkene som er omgitt av en fortykket kapsel) p.g.a. forstyrrelsen i hormonbalansen, men det er slett ikke alle som har det, og det er heller ikke en direkte sammenheng.
Det gledelige for deg er jo at du har vært gravid engang. Trøst dere med at 8 mnd. prøveperiode heller ikke lang tid, så mist ikke motet.
På grunn av alder og hirsutisme vil jeg støtte deg i å oppsøke lege. Ta kontakt med fastlegen og få en henvisning til gynekolog evt. gynekologisk poliklinikk.
Har du imidlertid tenkt på muligheten av å prøve alternativ behandling?
Lykke til videre! Hilsen Monica.