Spørsmål:
Hei. Lurer litt på hva vi skal gjøre. Når vi ble sammen trodde vi ikke at vi kunne få barn. Han fikk ikke barn med x'en fordi han hadde dårlig sædkvalitet. De prøvde prøverør uten hell. Vi ble sammen og jeg ble til vår forskrekkelse gravid etter 3 måneder. Nå er sønnen vår 18 mnd, og vi har prøvd ett halvt år uten hell. Jeg har eggløsningstest på "prvensjonsmiddelet" vårt (persona) og vi har sex til "rett" tid. Jeg har ikke vært stressa eller lei meg, men i det siste begyner jeg å lure. Hva skal vi gjøre? Kan det være bare ett sinnsykt sammentreff at jeg ble gravid første gangen? Kan nevne at han har vært litt syk det siste halvåret, magen og bihulene.

Svar:
Så fantastisk hyggelig at dere "traff "så godt så fort!
Det du nå forteller er ikke på noen måte unomalt; 6 mnd. forsøk uten hell.
Vi sier at 1- 1,5 år er innen for normalen, men dette er selvfølgelig også avhengig av alder.
Det kan være en tanke å ta det opp med fastlegen for evt. en henvisning til videre utredning p.g.a. din partners sædkvalitet, evt. gi dere litt mer tid og få med seg våren som en god tid å lage barn på.
Ønsker dere lykke til!
Hilsen Monica.