Spørsmål:
Hei! Har prøvd å bli gravid i et halvt år nå, uten at noe skjer. Er klar over at dette ikke er lang tid, men jeg klarer ikke å la være å bekymre meg for at noe er galt med meg (eller mannen min). Skjønner at jeg ikke kan få noe fullstendig svar her, men ville veldig gjerne hatt en liten kommentar likevel viss det er mulig. Etter at jeg slutta med p-piller (januar 2006) har jeg hatt rimelig stabile sykluser, har variert fra 24-28 dager. Blødningsmengde er noenlunde lik fra gang til gang. Er det likevel sjanse for at jeg f.eks. ikke har eggeløsning? Kan det være andre ting som hindrer at jeg blir gravid? Har tatt det opp med min fastlege, men hun vil vente med å henvise meg til gynekolog, da det ikke har gått så lang tid enda. Jeg skjønner det, men bekymringen og usikkerheten begynner å bli plagsomt for meg, da jeg tenker veldig mye på dette, teller dager i syklus og nesten har mistet interessen for alt annet rundt meg. Er klar over at denne fokuseringen på "problemet" ikke akkurat hjelper til, men jeg klarer ikke å la være. På forhand mange takk!

Svar:
Det er vanskelig og vondt å ikke vite.
Vi er vant til å ha kontoll over livet vårt og den biologiske klokken tikker.
Siden du har kjørt deg fast og nesten ikke klarer å tenke på noe annet vil jeg råde deg til å fylle ventetiden med noe som kan gi postive resultater.
Aromamassaje kan gjøre deg godt, homeopati kan gi deg et godt utgangpunkt for å nå målet og akupunktur kan roe deg ned, stimulere til korppens selvhelbredende kraft ved å opprette balanse og få energien til å flyte.
Tenk nytt. Fyll deg med glede og forventning.
Det er sommer og sol. La deg inspirer og kjenn hva naturen kan by på.
En evt. eggløsningstest kjøpt på apoteket kan fortelle om du har eggløsning(det  kan det seige, gjennomsiktige slimet også gjøre)
I forhold til en henvisning kan du evt. oppsøke en privat gynekolog. (Jeg kjenner ikke din alder, men den vil ha en betydning i forhold til når du skal henvises. Snakk med fastlegen om det.)
Lykke til!
Hilsen Monica.