Spørsmål:
Hei!Vi har i 2 år prøvd å få barn nr. 2. Vi er 35 og snart 37 år. Begge har tatt diverse blodprøver for å se om vi er "normale" siden jeg har hatt 3 SA, der den ene utenfor livmoren, og den ene egglederen måtte tas bort. Er så fortvilet og utålmodig! Kommer vi noen gang til å få barn igjen?? Kan noe medisinsk gjøres for å stimulere eggløsning? Vil helst ikke på prøverør. Det vet jeg ikke om jeg klarer....- og tiden bare går. Mange trøster meg med at vi er heldige som har ett barn sammen, men det hjelper ikke. Vil så gjerne bli en familie på 4. Mister så mye av kosen med mannen min når alt dreier seg om å bli gravid. Det seksuelle er på topp når det er eggløsning, ellers er det ingenting. Blir så frustrert over at alt står på hold for å få dette til. Hjelp meg!

Svar:
Det er absolutt mulig å få medisiner som stimulerer eggløsning. Jeg vil råde dere til å ta kontakt med fastlegen for å få en henvisning til gynekolog , evt. gynekologisk poliklinikk ved et sykehus.Evt. kan dere ta kontakt direkte med et privat foretak om dere ønsker det.
Disse medisinene administreres vanligvis bare av spesialist tjenesten.
Det er alltid dere som selv bestemmer hva dere ønsker og hvor langt dere vil gå i en evt. behandling. Den biologiske klokken tikker...................., -så sett i gang.
Akupunktur kan også være et godt alternativ.
Lykke til!
Hilsen Monica.