Spørsmål:
Hei! Vi har ett barn på 3,5 år og har nå i snart 2 år prøvd å få nr. 2. Hadde en sa i januar -06 i uke 12. Ble gravid i desember -06. Gravid utenfor livmoren og måtte ta en eggleder i uke 6. Ble fort gravid igjen og endte i nok en sa i forrige uke. Er så knust og fortvilet. Hvordan er dette mulig? Vi er 34 og 36 år, ingen endringer eller sykdom/skader har skjedd siden vi fikk nr. 1. Er røyk-fri og lever sunt. Lege sier dette bare er uflaks - ingen annen forklaring. Det skal liksom være så små sjanser for å oppleve dette gang på gang. Hvorfor skjer dette? Hvor lenge bør vi vente før vi prøver igjen? Håper på svar:-)

Svar:
Jeg forstår godt at dett er vondt og frustrerende. Det er nok riktig som legen din sier, men jeg håper at han/hun også har sagt at etter 3 aborter (vanemesig- habituell- abort) tilbys par en utredning. Det er en ressurs krevende undersøkelse, nesten det samme som for par som ikke oppnår å bli gravide i dete hele tatt. I tillegg kikker man inn i selve livmorhulen, tar helt spesielle prøver derfra og gjør en omfattende undersøkelse av en del sjeldne ting.
Du/dere kan evt. snakke med legen om saken (om den ikke allerede er blitt drøftet med dere.)
Du spør om tidspunkt for ny graviditet. De fleste anbefaler nok å vente til du har hatt en mensblødning. Har du blødd mye i forbindelse med abortene bør du få opp blodprosenten før du starter på nytt.Dette er den fysiske siden av saken. Den psykiske er nok like viktig. Det er et godt utgangspunkt å ha lagt de vonde opplevelsene  bak seg, slik at du ikke bærer sorgen med deg over i neste svangerskap.
Akupunktur kan  være en god behandling. Du kan få styrket kroppen din og korigert evt. ubalanser. Det viser seg også at kvinner som får akupunkturbehandlig sammen med IVF har bedre resultat enn de som ikke får det.
Vi går en herlig tid i møte. Kom deg ut i frisk luft og fyll deg opp av alt det vakre du kan oppleve rundt deg. Mosjon er også viktig for å holde kroppen frisk og god medisin for psyken.
Ønsker dere alt godt. Håper dere lykkes!
Hilsen Monica.