Spørsmål:
Heisann,jeg har fått diagnosen ADD for ca 1 år siden å bruker Ritalin tabbeletter.Har veldig lyst å bli gravid igjen,men er veldig redd for å slutte med tabbelettene mine.Bruker TEGRITOL og VENLAFAXIN i tillegg til RITALIN.Hvordan er dette å bruke mens man går gravid eller ammer??? er veldig redd for å slutte på tabbelettene(vet hvor dårlig hverdagen blir da) håper på svar

Svar:
Jeg vil ofreslå for deg at du tar disse spørsmålene opp med fastlegen din og drøfter dette med han/henne.
Aktulle spørsmål kan være om det finnes andre behandlingsformer som kan erstatte medisiner, evt. medisner som er trygge å bruke i svangerskap/amming.
Det bør alltid være en helhets vurdering, helst av noen som kjenner deg som legges til grunn når en så viktig avgjørelse skal tas.
Evt. må du gå noen runder med deg selv og partner for å se på mulighten for å klare dette uten medisinsk behandling om det ikke finnes andre gode løsninger.
Hva med alternative behandling? Er det noen gang vært drøftet?
Hilsen Monica.