Spørsmål:
hei,Fikk en nydelig datter for 3 mnd siden.Ble klippet under fødselen og sydd etterpå.sålangt greit.hadde samleie første gang etter 14 dager,da kjente det ut som jeg holdt på å revne.det var vondt å kom litt blod.men nå 3 måneder etterpå er det enda vondt,med det samme han trenger inn.men etter en liten stund er det ikke vondt lenger.jeg føles på en måte trangere enn før.har lyst på sex men kvier meg litt for den smerten jeg føler til å begynne med.har vært til 6 ukers kontroll,og alt var i orden.
kan du hjelpe?
hilsen veronika

Svar:
Svar: Det hender nok dessverre at kvinner opplever seg for ”trang” etter
sying, akkurat som du forteller. Arrvev er mindre elastisk enn huden var før du
ble klippet og sydd, men det pleier som oftest å bli bedre etter hvert. Du kan
selv massere vevet der du føler det strammer og evt. tøye litt mens du gjør det.
Bruk for eksempel babyolje eller ta kontakt med spesialbutikker/aromaterapeuter
å få tips om enda bedre oljer til dette formål.
Du kan også forsøke et glidemiddel/babyolje til penis og skjedeåpningen for å
forhindre evt. friksjon når partneren trenger inn. Under amming er dessuten
slimhinnene i skjeden tynnere enn vanlig og kan medføre ubehag ved samleie.
Blir det ikke bedre etter noen måneder er det naturlig å ta kontakt med legen
din og evt. få en henvisning til fødeavd./ gynekolog. Jeg har opplevet kvinner
som tålmodig har slitt med lignende problem helt til neste fødsel og først da
fått korrigert det hele. Mest sannsynlig vil det gå seg til. Det er imidlertid
viktig at sexlivet fungerer, og det er flott at lysten er på plass!
Hilsen Monica.