Spørsmål:
Hei lurer på kva som kan gjøres med en trang skjedeopning etter fødsel. Jeg måtte sy endel etter fødselen, tror det kan ha noe med det å gjøre, skal til å ha vårt andre barn, kan det bli bedre etter den fødselen eller er der noe jeg kan gjøre. Dette er et problem då det er smertefult å utføre samleie.

Svar:
Jeg klarer dessvere ikke helt å forstå om du er gravid og snart skal føde, eller om du planlegger å bli gravid med ditt andre barn?
Om du snart skal føde har du en god mulighet til å ta det opp i denne forbindelse og få jordmor/gynekolog i fødsel til å se på muligheten til å utvide skjedeåpningen.
Om du derimot ikke er gravid enda og dette plager deg kan du ta det opp med jordmor/fastlegen din og evt. få en henvisning til gynekolog/gynekologisk avd. til en vurdering.
Du kan også i begge situasjoner bruke olje og massere deg selv i perineum (området mellom skjedeåpning og endetarms åpning) 3 ganger daglig. Det kan være med å gjøre huden smidigere og mer elastisk.
Håper du får det bedre.
Hilsen Monica.