Spørsmål:
Hei igjen! Obduksjonen viste ingen ting, men overlegen som vi snakket med forklarte at de ved en senere graviditet ville foreslå å sette fødselen igang et par uker før termin, siden vi denne gangen mistet barnet vårt rett oppunder termin. Men han snakket noe om at det kunne være vanskelig å få satt igang fødselen så tidlig, og at det derfor nok ville bli planlagt et keisersnitt. Det har jeg ikke hørt om før, vet du hvordan praksisen er på andre sykehus?

Svar:
Svar: Hei igjen! Det var fint å høre at ingenting var galt med barnet. Selv
om det kanskje også er tøft å vite, vil jeg nok tro at det blir et bedre
utgangspunkt for dere i forhold til ny graviditet.
Jeg kan forsikre deg om at du vil bli fulgt svært godt opp i svangerskapet.
Når det nærmer seg terminen og alle valg skal gjøres i forhold til
fødsel/keisersnitt, igangsetting o.s.v., så er det dere som
bestemmer. Et informert valg skal bygge på at dere har fått god informasjon og
vet ALT. Med tanke på risikoreduksjon må det gjøres helt klart
for dere hva som er best. All forskning viser at den beste måten å redusere
risiko på ved et normalt svangerskap er å ikke blande seg inn i
fødselsprosessen.Jeg håper dere kan gi dere tid til å finne ut av tingene
underveis.
Et svangerskap er en reise mot et ukjent mål. Denne gangen kan det bli helt
annerledes……… Jeg håper dere klarer å legge noe av smerten og sorgen bak dere og
være klar for et nytt lite barn som har behov for masse glede og gode
opplevelser i ventetiden. Så vil dagene komme da viktige avgjørelser skal tas.
Da har dere vært underveis i lang tid og er et helt annet sted enn i dag.
Forhåpentligvis omgitt av varme dyktige fagfolk som kan være gode veiledere og
sørge for at alle valg blir riktige.
Lykke til med alle valg og en ny spennende tid!
Hilsen Monica.