Spørsmål:
hei monica. jeg er gravid i uke 19 med nr to. første svangerskap var ikke noe hyggelig da omgivelsene ikke var særlig snille med meg. jeg ble lagt inn på sykehus med rier i uke 29 og måtte ligge der i 5 uker. etter fødselen har jeg hatt en spontanabort, og fjernt celler fra livmorhalsen. jeg fikk da beskjed av gynykolig at jeg kanskje måtte sette på sånn strikk hvis jeg igjen ble gravid. dette har de vurdert og kommet frem til at det ikke er nødvendig. men nå de siste tre ukene har jeg hatt mye kynnere og kynnere som faktisk gjør litt vomdt. jeg var ikke plaget med dette før ca to uker før fødselen sist. har snakket med jordmor, men føler egentlig ikke at hun tok meg alvorlig.. er det jeg som bare er litt ekstra obs på ting pga forrige gang, eller bør jeg fortsette å mase til jeg får en innvendig ul? føler meg litt dum når jeg "maser"... linda

Svar:
Jeg forstår din engstelse. Det er trist å høre at du har negative erfaringer. Det gjør det ikke lettere for deg denne gangen. Men, når gynekologen har vurdert livmorhalsen kan du stole på avgjørelsen. Det er helt normalt for deg denne gangen med flere, tidligere og mulig sterkere kynnere nettopp fordi du ikke er en første gangs gravid.
Magnesium tbl. kan være en god hjelp. De får muskulatur til å slappe av, og kan roe ned livmoren din.
Det er selvfølgelig bare du som kjenner din kropp. Ta godt vare på deg selv, og si i fra om det ikke føles normalt.
Håper det går godt for deg nå!
Hilsen Monica.