Spørsmål:
Hei! Jeg venter barn nummer 3 denne sommeren, og lurte på om det er gode råd å få om hvordan man kan komme igang med fødselen? Med de to første har jeg gått 2-3 uker over termindatoen, og begge ble satt igang... Jeg drømmer om å kunne få en fødsel som var naturlig, etter "oppskriften":) Jeg har prøvd det meste, inkludert lakserolje...BLÆ!!!, sex, trampoline, jogging og akupunktur! men neida, ungene storkoser seg visst inni magen min og blir store som bare det. Jeg synes ikke det var noe moro å sette igang fødslene. Finnes det håp???

Svar:
Det kan være at dine svangerskap er 42 uker +, og ikke 40 som vi har som utgangspunkt.
Snakk med mor evt. søster eller tanter og se om det er flere i familien med lange svangerskap.
Siden du har prøvet det meste kan jeg anbefale akupunktur der akupunktøren går inn for å se om det er evt. ubalanser som kan korrigeres, og evt. gi uttelling til fødsel. (Jeg mener ikke fødselsforberedende akupunktur.)
Vet at noen kvinner også har god erfaring med homeopatmedisin. Men, om ikke din kropp er klar, vil ingen ting hjelpe.
Kanskje er det beste rådet og stresse helt ned. Ta dagene som de kommer og la det som skjer skje. Stresshormoner virker negativt på rier.
Lykke til med sommerbarnet! Håper du går spontannt i fødsel.
Hilsen Monica.