Spørsmål:
Hei. Sist fødsel varte i 1,5 døgn, med lite effektfulle rier. Barnet kom heller ikke ordentlig ned i fødselskanalen, noe som gjorde at han måtte forløses med sugekopp. Kan det være noe fysiologisk med bekkenet mitt som gjør at ved dette svangerskapet er det fare for at barnet også må hjelpes ut med sugekopp?? ( til orientering gikk jeg 8 dager oer termin, barnet var over 4 kg og festet seg ikke før ca en uke før fødsel) Håper på svar.

Svar:
Når du har født et barn på over 4 kg, kan du gå ut i fra at det er plass god nok.
Det kan være flere grunner til at barnet ikke kom ned  på bekkenbunnen (som er nedre del av fødselskanalen). F.eks at siste dreining av hodet ikke skjedde eller at han  lå litt skjevt med hodet.
Jeg vil råde deg til å være mye oppe i oppreist stilling når du skal føde neste gang. Likeledes kan du selv stimulere brystknoppene for å få mer effetive rier.
Hver fødsel er forskjellig. Det er helt annerledes å være en annen gangs fødende. Du har gjort dette før. Vet hva som er bra for deg, hva du ikke trives med, vet hva som skjer, er trygg på en annen måte o.s.v.
Men, det viktigste av alt er at du går til fødsel med glede og "kamplyst"!
Hilsen Monica.