Spørsmål:
Hei. Jeg har tidligere født to barn på henholdsvis 4 og 5 kg. Nå er jeg 30 uker på vei, og babyen er målt til 20% over normal størrelse. Er det mulig å sette i gang fødselen tidligere, og evt når. Jeg vil nødig gjenta fødsel med baby på 5 kg en gang til..

Svar:
Ja det er mulig. Siden dette er ditt tredje barn kan det også være med på å gjøre det lettere å få fødselen i gang.
Dersom man velger å indusere fødsel vil det alltid bli gjort ut fra individuelle årsaker. Om de velger å gjøre dette med deg, vil barnets lungemodning være avgjørende for valg av tidspunkt.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen din. De kan henvise deg til fødeavdelingen der du skal føde. Sammen vil dere nok finne ut av hvordan dette best skal gjøres.
Lykke til!
Hilsen Monica.