Spørsmål:
Hei, jeg er 27 år gammel og er 37 uker og 3 dager på vei med mitt første barn. det er ikke lenge til fødselen! når jeg snakker med mannen min om fødselen at hvordan det kommer til å gå; så han sier at han ønsker ikke å være med under fødselen. har ingen familie her i Norge. ellers ønsker ikke heller unntatt ham og jordmor noen være med i fødselshalen. vet ikke hvorfor, men han nekter å være med. jeg føler meg ensom fra nå! for tror han vil ikke støtte meg den tiden når jeg trenger ham! lurer på om er det mange menn som er redd for denne opplevelsen?

Svar:
Jeg forstår godt at du føler deg ensom, og kanksje litt sviktet av mannen din også. Dere har vært to om å lage barnet, du bærer det frem og han trekker seg når du trenger han som mest.
Ut fra min erfaring er det helt unntaksvis at dagens menn ikke ønsker å være med når barnet deres fødes. At mange har blandede følelser for det, både gleder og gruer seg er jeg helt sikker på. Det forteller også menn om selv.
Jeg vil foreslå for deg at du ber mannen din bli med til en svangerskapskontoll der dere sammen kan snakke med jordmor om saken. Evt. tar du det opp med jordmor i forkant.
Det er viktig å få tak i hva han er redd for, eller hva som er årsaken til at han ikke vil være med. Kan du få han til å prate om det tror du?
Jeg har opplevet menn som ikke har ønsket å være med på fødsel, men som gjennom samtaler med meg som jordmor har forstått at det å være med under selve åpningstiden er det viktigste for kvinnen. Det er den lengste tiden. Det er da du trenger selskap, massasje på ryggg, støtte og oppmuntring o.s.v.
Når barnet skal skyves ut, har du mer enn nok med jobben som skal gjøres. Dette er ikke den verste fasen for deg uten han. Om det er akkurat dette din mann er redd for, å være der når du trykker, kan han være utenfor på gangen, og komme inn igjen med en gang barnet er født.
Snakk med han om dette. Det kan være en god løsning for dere begge.
Jeg må fortelle at ikke få menn blir så ivrige og engasjerte at de glemmer sin egen redsel og blir værende inne på fødestuen. Ikke underlig. Det er helt utrolig fantastisk å se sitt eget barn bli født!
Det kan også være en god ide å få din mann til å snakke med andre menn som har vært med på fødsel.
Deres erfaring kan berollige han.
Lykke til med innspurten. Håper dere lykkes med å få til en god avslutning på en lang spennende reise.
Hilsen Monica.