Spørsmål:
jeg er gravid i uke 28, og jeg har fått vite det at ungen min sitter med rompa ned og at jeg må på sykehuse for kontroll. og viss dem ikke får snud han ell om han snur seg selv, kan jeg få keisersnitt ell ha setefødsel.. hva er det beste for meg?? setefødsel ell keisersnitt??

Svar:
Siden det kun er ca. 3,5% av barna som ligger i seteleie til fødsel, er det stor sjanse for at barnet ditt vil snu seg. Vi snakker egentlig ikke om seteleie i uke 28. På denne tiden har den plass til å snu seg som den vil mange ganger.
I forhold til å skulle forsøke ytre vending er det viktig at det gjøres mens det enda er plass.
Jeg vil foreslå for deg at du snakker med gynekologen og jordmor som vil ta deg i mot til kontroll på fødeavdelingen og selvfølgelig med jordmor/legen du går til kontroll hos ellers. Her kan du få nytig informasjon.
Hvis alle forhold ligger til rette for fødsel (ditt bekkenmål og barnets størelse) er det ingen ting i veien for at du kan føde hvis du er en fleregangsfødende. Som førstegangsfødende kan det være litt forskjellig praksis fra fødeavdeling til fødeavdeling. Men husk at dette mest sansynlig ikke blir din virkelighet.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.