Spørsmål:
Hei Jeg venter tvillinger og slik de ligger nå så ligger begge to i seteleie. Jeg har fått beskjed om at her jeg bor så skal jeg føde normalt. Der jeg har gått til kontroll sier de at " ved tv1 i sete så blir det keisersnitt" Selv vet jeg at det kan være komplikasjoner med keisersnitt men vil det ikke være kompikasjoner med å føde to i sete? Vanskligere og lengre fødsel? Har du noen gode råd til meg? Kan sykehuset nekte meg å få keisersnitt dersom jeg selv ønsker det? Er 33 uker på vei å er 34 år! håper du kan svare meg på dette mvh Karen

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring. I utgangspunktet har du selvfølgelig bestemmelsrett over egen kropp og egne barn.
Du har krav på så godt og riktig oppdatert informasjon (basert på forskning) at du/dere kan foreta et informert valg. Det betyr at de skal informere om fordeler, ulemper , risiko o.s.v. med vaginal fødsel, kontra keisersnitt. Det er ikke uvanlig at kvinner velger keisersnitt når barnet ligger i seteleie, også kun ved et foster. Det bør være samme mulighet her for deg.
Du bør be om en kontrolltime på fødeavdelingen der dere sammen kan diskutere saken i fred og ro. Det er fritt sykehusvalg i Norge. Du kan med andre ord velge hvor du vil føde.
Det er spesielt med tvillinger. Det hender ikke så sjelden at kvinner som hadde bestemmt seg for å føde vaginalt, føder tvilling I, men ender opp med kerisersnitt på tvilling II. Dette bør også tas med i betraktning i din situasjon.
Lykke til med spennende uker! Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.