Spørsmål:
hei.er i uke 35 og babyen ligger i sete leie,har hørt at dersom den ikke snur seg innen uke 36 kan man bli sendt til sykehus å ta røngenbilder av bekken for å se om d er stort nok til normal fødsel.stemmer det?kan man selv velge i (samarbeid med lege/jordmor) om det da vil bli tatt keisersnitt hvist den ikke er snudd til uke 38 hvis man selv ønsker det?

Svar:
Det er helt riktig som du skriver at man blir sendt til røntgen us. som første gangs gravid for å undersøke bekkenmålene. Det kreves litt større mål til setefødsel.
Et dette ditt andre barn vil det normalt ikke bli utført.
Kvinner vil i dag kan velge keisersnitt eller fødsel ved seteleie. Svært mange førsetgangsfødende velger nok keisersnitt.
Det er ikke et uvanlig leie for et barn i uke 35. Husk at bare 3,5 % blir liggende i seteleie til termin.
Et råd for å få snudd barnet er at du står på alle fire med hodet ned og stumpen rett opp 2 ganger pr. dag. Du kan også forsøke akupunktur for å få snudd barnet.
Noen fødeavdelingen foretar "utvendig vending" av foster. Snakk med jordmor/legen du går til kontoll hos og be om råd og veiledning til dette.
Lykke til!
Hilsen Monica.