Spørsmål:
jeg er gravid med barn nr 2 og har ul termin om 1uke.jeg har masse kraftige kynnere. min erfaring er at sæd gjør at jeg får rier i ca 2-4timer,senest i dag gjore jeg dette i håp om og modne livmorhalsen,,jeg blir selv sliten av og påføre meg selv dette,men det er vert det hvis det hjelper? tror du jeg har åpning og at det har "god" effekt på livmorhalsen siden jeg får slike smerter?

Svar:
Vi har dessverre ikke gode us./forskning som kan si hvordan sæden virker, men en liten studie vise at sæden ikke har påvirkning på modningen av livmorhalsen.
Det er imidlertid svært vanlig at kvinner får kynnere etter samleie. Om årsaken er egen orgasme, fysisk aktivitet eller stoffer i sæd er ikke godt å vite. Heller ikke hva disse sammentrekninger fører til.
Min erfaring er at noen par gjør en iherdig innsats uten umiddelbar reaksjon, mens andre kan få seg en stor overraskelse med blødning og sterke rier etter samleie.
Det er heller ikke uvanlig at kvinner står over det hele, orker ikke ubehaget og velger heller å vente på at riene kommer helt av seg selv.
Noen menn forteller at det ikke føles riktig eller at det blir komisk og vanskelig å gjennomføre på kommando.
Her er vi nok svært forskjellige, men det er fint å bevare humoren og le litt sammen.
Lykke til med spennende dager!
Hilsen Monica.