Spørsmål:
Heisann. Jeg er i uke 39, men for ca 1,5 uker siden hadde jeg rier om natta. Dette varte i ca 2 timer, så ga det seg. Er dette noe tegn på at babyen vil komme før, eller er det bare sån som kan skje? Det er barn nr. 2

Svar:
Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Vi kan aldri vite hvordan eller når en fødsel starter eller hvordan den forløper i forkant. Alt som skjer i denne tiden du nå er i bør tolkes som kynnere/ evt. rier og etter hvert begynnelsen på en fødsel inntil det motsatte er bevist. Det vil si at det hele stopper opp(som du opplevet).
Det er ikke uvanlig at det kommer regelmessige sammentrekninger som varer en stund for så å gi seg. Noen opplever dette opptil flere omganger, før det hele braker løs.
Husk at alt som skjer nå av murring/ubehag, kynnere/rier er med på å gjøre det hele klart til føsel.
Lykke til! Håper du får en flott fødsel.
Hilsen Monica.