Spørsmål:
Jeg fikk fastsatt termin hos lege den 27.11.02, på ultralyd den 06.12.02. Jeg skulle egentlig ta abort, så den 11.04 var jeg inne på sykehuset og legen der tok ultralyd av fosteret og hun kunne konstantere at fosteret var 7 uker gammelt. Hvis hun hadde rett, stemmer min termin den 27 november. Siden det er ni dager mellom hver termin og jeg vet at det kan skje en del komplikasjoner hvis babyen blir liggende i magen for lenge.
Jeg har hatt en del plager de siste ukene med smerter i underlivet og denslags, men det jeg lurer på er om jeg har krav på å bli undersøkt når jeg har gått over tiden i følge den første terminen, siden jeg stoler på den? Takk for en fin side.

Svar:
Svar: Jeg forstår godt at dette kan være forvirrende for deg, men om du kan stole på kroppen din og barnet, så vil nok fødselen komme når den riktige tiden er inne.
Ultralyd med terminbestemmelse er et ganske så nytt fenomen, og bare forunt noen av verdens kvinner.
Termindato kan imidlertid bare fastsettes ved ultralyd mellom 17-19 uke. Undersøkelsen i april er således ikke pålitelig nok i denne forbindelse.
Du kan selvfølgelig be om en undersøkelse hvis du er usikker. Jordmor/legen din kan evt. henvise deg til fødeavd. til en kontroll der, men husk at den beste måten å redusere risiko på er å la naturen gå sin gang, uforstyrret.
Overtid regnes ut fra ultralydterminen først 14 dager etter termindato. Noen sykehus lar kvinner gå opp til 3 uker etter termindato hvis alt er normalt og barnet har det bra i magen.
Det er ikke lenger den samme ”fare” forbundet med å gå over tiden nå som terminen er så sikker. I ”gamledager” derimot da mange ikke riktig viste når banet var ventet, viste man heller ikke hvor lang tid kvinnen hadde gått over tiden. Dessuten hadde man ikke de sammen muligheten til å undersøke barnet i mors mage.
Lykke til med innspurten og takk for hyggelig tilbake melding på spalten!
Hilsen Monica.