Spørsmål:
hei! Forresten takk for fin spalte. Jeg er nå 3 dager over termin, og vil gjerne føde snart. Har du noen lure råd til meg? Det er vel ikke farlig prøve å sette igang fødsel nå når jeg er over termin? Og jeg vet om noen som tok massasjestol, og fødte ettterpå. Er disse stolene farlige? Vet du noe om dette? Håper på raskt svar, nemlig lei av å bare gå hjemme i varmen å vente.

Svar:
Takk for hyggelig tilbakemelding!
Det er nok best å smøre seg med tålmodighet og innse at dette er mer sammensatt enn som så. Vi vet ikke enda hva som gir startskuddet til fødsel. Antageligvis fungere det ikke helt slik heller. Det er nok mer en prosess enn et startskudd, der samspillet mellom barnet, morkaken og kvinnekroppen er avgjørende.
Av den grunn kan det se ut som om noen fikk fødselen i gang, mens andre som prøver samme metode ikke lykkes. Utgagnspunktet var forskjellig, for kroppen må være klar.
Mitt råd til deg blir: Ro deg helt ned. Fyll dagene med noe positivt og fyll deg med glede! Ikke la deg stresse av andres utålmodighet.
Lykke til!
Hilsen Monica.