Spørsmål:
har hatt stor nytte av lystgass under mine to første fødsler, venter nr 3 og er veldig bekymret da dei har slutta med lystgass på dette sjukehuset, gjelder det heile norge? er det ingen unntak? begyndande fødselsangst!!!!

Svar:
Har ikke fullstendig oversikt over hele vårt langstrakte land, men vil tro at dette tilbudet er svært redusert etterhvert. Du/dere kan imidlertid ta kontakt med stedet du/dere skal føde og spørre direkte. Kanskje vil du/dere også spørre om de har noe som kan erstatte den?
Det beste med lystgassen var nok også at den tvang kvinner til å puste dypt og rolig for å maks ytbytte. Dette bør du også gjøre uten gassen, og du vil umiddelbart merke hvilken god effekt det gir.
Snakk med jordmor om angsten og se om du  klarer å skape deg egen trygghet uten gassen.
Lykke til!
Hilsen Monica.