Spørsmål:
Hei.Har et spm om noe jeg har lurt på siden jeg fødte min selfølgelige værdens vakreste datter,for 3 år siden.Etter hun var født,skulle da morkaken komme.men den løsnet ikke.jordmødrene prøvde forskjellige ting men den kom ikke ut.til slutt maserte den ene jordmora lilletærne mine og da kom den.Hva kommer dette av at ikke morkaken ville løsne?jeg fødte henne på sykehus pga seteleie med barn nr 1.nå er jeg gravid med barn nr 3 og lurer dærfor på om jeg kan føde på helsesentre (fødestuen)der jeg bor,da det er 3 timer til sykehus,uten å være engsteli for at morkaken ikke vil løsne denne gangen heller? jeg har ikke vært til jordmorundersøkelse enda,da jeg bare er 12 uker på vei. Hilsen småbekymra...

Svar:
Det er ikke farlig om morkaken ikke løsner med en gang barnet er født dersom mor ikke blør. Det er ikke uvanlig heller om den ikke løsner med det første. Vi jordmødre venter tålmodig på en morkake til den spontant løsner (dersom mor ikke blør).
Det er ingen automatikk eller økt sjanse for at dette skal skje med deg denne gangen. Du kan imidlertid snakke med jordmødrene på helsesenteret og høre hvilke kriterier de har for å kunne føde der.
Et godt tips for å få livmoren til å trekke seg sammen og støte ut morkaken kan også være å stimulrere brystknoppene eller legge barnet til brystet. Akupunktur likeså.
Lykke til med svangerskapet og fødselen når den tid kommer.
Hilsen Monica