Spørsmål:
Min mor hadde 3 veldig enkle og raske fødsler. Alle etter hun var fyllt 30. Jeg er 22 og lurer på om det er en sjanse for at min fødsel om ca 16 uker vil bli noe av det samme?

Svar:
Det ville være fantastisk for deg om du var så heldig, - men ikke gå ut i fra at det automatsik blir slik. Du er deg, du vil få dine rier, din fødsel, og den kan bli helt annerledes. Det vil du først få vite i etterkant.
Jeg har opplevet søsken der deres mor hadde lett fødsel. Den ene søsteren fikk det som sin mor, mens den andre opplevde det helt motsatte. Det ble en STOR skuffelse for henne som hadde regnet med at det ville bli like enkelt for henne som for de andre to.
Mitt råd er derfor: Forbered deg godt. Ta utgagspunkt i at fødsel tar tid.
Lykke til!
Hilsen Monica.