Spørsmål:
heisann fikk en gutt i 2006, å måtte da ta ks p.g.a at jeg ikke fikk mere enn 4 cm åpning, på livmortappen?! håvnet opp. hodet til barnet var ikke festet heller. er det stor sjangse for at det blir ks denne gangen også? har egentlig lyst til å føde, føler meg snytt for opplevelsen:) har sagt at jeg vil ta røntgen av bekkenet mitt for å se om det er for smalt.. hva kan egentlig være grunnen til at det stoppet på 4 cm? vet liksom ikke så mye siden jeg ikke fikk snakket så mye med noen etter fødselen. håper på svar:)

Svar:
Du har det beste utgangspunktet i å ville føde!
Du kan f.eks. de om å få fødejournalen utlevert og gå gjennom fødselen din med jordmor/fastlegen. Det vil nok gi deg noe mer informasjon, evt. klargjøre saken. Noen fødeavdelinger praktiserer en kontroll på slutten av svangerskapet til kvinner med tidligere keisersnitt. Der gjennomgås fødselsforløp o.s.v. og ny strategi legges for kommende fødsel, evt. bestemmer nytt planlagt keisersnitt.
Kvinner får ikke selv bestemmer om det skal tas røntgen av bekkenet i svangerskapet. Det vurders av gynekolog ved fødeavdelingene i hvert enkelt tilfelle. Slilk er rutinen for å skåne fosteret for unødvendige røntgen stråler.
Av og til finner man ikke ut hvorfor det ble som det ble heller. Det er også en del av livet, - å ikke vite.
Ønsker deg lykke til neste gang. Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.